|
|
|
Z histórie kočiarov |
História sa začína písať práve vtedy, keď človek vymyslel koleso ako hlavný prvok pri výrobe najskôr obyčajných vozov a neskôr luxusných bohato zdobených kočiarov. Prvé vozy na prepravu osôb a tovaru sa objavovali už v starom Egypte, ale ešte skôr v Ázii. Svojím tvarom a pohodlnosťou sa ani zďaleka nemohli porovnávať s kočiarmi 19. storočia, keď kočiarová výroba dosiahla svoj vrchol. Staré zdroje hovoria, že názov koč je odvodený od dedinky Kocs pri Rábe v Maďarsku.
Prvé kočiare mali karosériu pripevnenú priamo na podvozok, tento spôsob bol však pre cestujúcich veľmi nepohodlný. Až objavením listových pier v tvare písmena „S“ a neskôr „C“ v 16. storočí napomohol rozvoju kočiarov. Vznikajú rôzne druhy kočiarov a saní. V období baroka a rokoka v 17. a 18. storočí boli rozšírené najmä veľké karosy zdobené bohatou rezbou, zlátením a maľovaním. Kočiare boli síce krásne no s postupným vývojom sa stávali pre čoraz ľudnatejšie mestá nepohodlnými. Pre svoju veľkosť boli príliš ťažkopádne a po mestách nebolo jednoduché s nimi jazdiť. Vývoj v tomto období so sebou prináša aj zlepšenie stavu vtedajších ciest, postupný rozvoj cestovania a preto veľké robustné karosy na cestách postupne nahradzujú ľahšie kočiare.
Skutočnou revolúciou vo vývoji kočiarov sa stal vynález anglického vyrobcu kočiarov Obadiaha Elliota, ktorý v roku 1804 zostrojil elipsovité listové perá. Tieto perá boli pripevnené priamo na karosériu kočiara , čo zlepšilo stabilitu a najmä zvýšilo rýchlosť. V tejto dobe nastáva rozmach poštových služieb a tým aj dopyt po nových druhoch kočiarov, začínajú vznikať nové továrne na ich výrobu. V roku 1902 bolo v Rakúsko – Uhorsku 386 tovární na výrobu kočiarov. Medzi najznámejšie patria Schustala and co. v Kopřivnici, Marshall v Pressburgu, V. Brozik a Syn v Plzni, Jacob Lohner vo Viedni a ďalšie. Začiatok 20. storočia sa stáva začiatkom konca výroby kočiarov. Postupne začína výroba automobilov, ktoré sú však svojím tvarom veľmi podobné kočiarom. Sú to vlastne kočiare s motorom bez koní. Asi najznámejším je prvý automobil vyrobený v Kopřivnici – Präsident. Kočiare sa vyrábali až do roku 1945 i keď vo veľmi malom množstve.
|
(c) 2008-2023
Múzeum kočiarov, Oravský podzámok č.18,
created by Radoslav Cech design
|
|
|
|